Bert en z'n jongens - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van orta praktijkleren Moldavië - WaarBenJij.nu Bert en z'n jongens - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van orta praktijkleren Moldavië - WaarBenJij.nu

Bert en z'n jongens

Door: Rick Snippe

Blijf op de hoogte en volg orta praktijkleren

23 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

Verslag vrijdag 22 Okt, Rick
Vandaag zijn we naar Milestii Mici geweest daar was een hele grote wijn kelder. Het was heel intressant en heel groot de lengte is 200 km, waarvan meer dan 50 km van de kelder worden gebruikt door CCC "Kleine Milestii.. Het bedrijf werd opgericht in 1969. De eerste wijnvoorraden werden gebracht in eind 1960 en het bleek heel goeie wijn te zijn. Bij het houden van wijn is een constante tempetatuur nodig rond 12 tot 14 graden. Er lagen wijn flessen van 2000 euro die waren heel oud. Er lagen hele groote vaten van ongeveer 6000 liter. Maar niet alle wijn werd opgeslagen in vaten. Het is de grootste wijn kelder van heel de wereld. Er zijn ook beroemdheden geweest soals Steven Seagal. In de tijd dat Gorbatsjov aan de macht was in Rusland is de drooglegging ingevoerd. Dit betekende géén alcohol meer. Veel van de wijngaarden in dit land zijn toen verwoest en de wijnkmelders moesten leeg.Heel veel flessen zijn kapot gegooid of héél snel naar het buitenland verkocht. Dat was heel erg zonde want er lag wel maar dan 20 miljoen euro aan flessen ze hebben toen een geheime kamer gebouwd waar ze de flessen bewaarden zodat niemand kon zien dat er toch nog wijn lag. Je kunt er ook eten en je kunt de wijn kopen. Er reden zelfs auto’s en bussen (ook die van ons)in de kelder zo groot was het en de weg was veel beter als buiten de kelder. Toen we alles gezien hadden gingen we terug naar de school om te eten. Het eten was heel lekker. Na het eten we gingen naar het voetbal stadion Zimbru daar had Nederland de week er voor gewonnen, bij het stadion was ook een museum. Het was een oud huisje waar vroeger de spelers van het nationale elftal sliepen, ze hebben er 1 laten staan en hier een museum van gemaakt. In het museum was een man die in het Russische team had gespeeld de ‘’golden leg’’. Na dit zijn we naar junioren geweest waar een aantal jongeren hadden gespeeld. Daarna mochten we backstage, naar de kleed kamer waar onze jongens een week ervoor hadden gezeten. We hebben onder de zelfde douche gestaan en op de zelfde plekken gezeten waar ze zich voorbereiden op de wedstrijd. We mochten alleen niet op het hoofdveld staan maar toch wel op de tribunes gezeten. Dit was het eind van de rond leiding in het zimbru stadion. Hierna zijn we weer in de bus gestapt en naar de dierentuin geweest. Voor de ingang stond een mooi speelgoed kraampje waar we ratelslang eieren gekocht, en Tibor een politie set. Net na de ingang stond een jongen met een aapje. Voor 25 lei mocht je deze op je arm houden, en natuurlijk moest ik dat weer doen. Verder waren de hokken wel schoon en goed eten maar echt heel erg klein. Er waren een aantal trampolines waar Rianne, Lisa, Gricia en ik op gingen springen. We zijn met de bus weer terug gegaan naar de school . om 10 uur hebben we afgesproken bij de Macdonalds, om daarna naar een bar te gaan. We liepen even naar een barretje, waar een aantal gok machines stonden en pool tafels. Maar wij gingen naar de karaoke bar. De stemming zat er goed in en Tibor en ik hebben als eerst een liedje gezonden ‘’the final countdown’’ en na een tijdje was het nog gezelliger en hebben we nog liedje gezongen ‘’ACDC thunderstruck’’. We waren echt goed en iedereen ging uit zijn dak, zelf de mensen van de pool tafels kwamen even kijken hoe goed we waren. De avond liep ten einde om 2 uur en zijn met de taxi naar huis gegaan.