Wild west op de "snelweg" - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van orta praktijkleren Moldavië - WaarBenJij.nu Wild west op de "snelweg" - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van orta praktijkleren Moldavië - WaarBenJij.nu

Wild west op de "snelweg"

Door: Kevin Booyink

Blijf op de hoogte en volg orta praktijkleren

21 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

Verslag van woensdag 20 oktober.
We moesten om 08.30 u op school zijn. Eerst zijn we met z’n allen wezen kijken bij het voetbalveld om te kijken hoe dit er bij lag. Zag erf wel aardig uit.
Op het programma voor deze ochtend stond het analyseren van most. Wat dit dan ook mag zijn.
De bedoeling van deze praktijkles was om te bedpalen hoeveel most (wijn) er uit de druiven die we geoogst hadden gehaald kan worden. Dit was best pittig want we moesten ook met ingewikkelde formules en procenten rekenen. Natuurlijk zijn we hier erg goed in.
Voor dit practicum moesten we eerst alle druiven wegen met alles erop en eraan. Vervolgens moesten alle druiven geteld worden en gewogen worden zonder verontreinigingen.
200 Gram druiven moesten we ontvellen en van de pitjes ontdoen, tot er alleen maar sap overbleef. Van dit sap moesten we 100 gram hebben. (pfffffffff een hele klus). Daarna ging al dit sap in verzamelpotten.
Toen kwam het rekenwerk. We moesten uitrekenen hoeveel procent most we uit onze druiven konden halen. De meesten van ons kwamen redelijk goed uit, namelijk tussen de 5 en 6 %.
Hierna gingen we lunchen. We kregen een heerlijk Moldavisch gerecht van mais, mamaliga, voorgeschoteld.
Voor de middag stond een excursie naar Soroca op het programma. Soroca ligt in het uiterste noorden van Moldavië. Met de bus was het een uurtje of drie rijden over niet al te beste wegen. Onderweg hebben we even wat voorraad voor deze “barre” tocht ingeslagen. Onderweg hebben we veel van het land gezien. Uitgestrekte akkers. Veel paard en wagens. Mensen die met één koe aan een touw lopen te wandelen. De bus moest ook regelmatig uitwijken voor op de weg wandelende koeien. In ieder geval heel andere beelden dan we in Nederland gewend zijn.
Soroca ligt aan de rivier de Nistru, die de grens vormt met Oekraïne. We hebben hier het fort bezocht. We kregen een rondleiding van een zeer grappige gids die een leuk verhaal in het Engels vertelde. Raar idee dat je vanaf de toren zo de Oekraïne inkijkt. Van dit soort kastelen bestaan er in Europa maar 2, in Soroca en nog een in Engeland. Daarna zijn we naar de “de kaars”geweest. Een nationaal monument dat alleen via een trap van 645 treden te bereiken was. Goed voor de kuiten, maar zéér vermoeiend. Boven een geweldig uitzicht over de rivier de Nistru en met geweldige herfstkleuren.
Hierna was het tijd om weer terug te rijden naar Chisinau over de zelfde slechte weg met veel onverlichte vrachtwagens. Levensgevaarlijk. Onderweg was het erg gezellig met veel zingen en lachen. Tegen negen uur waren we weer “thuis” en ging iedereen weer terug naar het gastgezin om te eten en daarna te gaan slapen, want het was een lange dag. Alleen moest ik dit verslag nog schrijven. Rick kon ook nog niet naar bed want hij was uitgenodigd op een verjaardag. Dit was vanochtgend wel aan hem te zien en aan zijn grote gaap.Ook Kim had vanmorgen last van kleine oogjes, want zij was samen met Luisa de stad in geweest en laat terug zo te zien.
Morgen weer een vol programma, maar dit lezen jullie weer van ……………………………. ??

• 21 Oktober 2010 - 11:02

Francisca Jokovi:

Hallo, wat een leuk verslag. Jullie maken wel wat mee daar, zeg! Heel veel plezier nog, groeten van de familie Jokovi

• 21 Oktober 2010 - 11:51

Jeanet Tissingh:

Hallo Moldaviegangers, al met al een hele belevenis. Verder nog een paar leuke dagen toegewenst en je kunt volgende week uitrusten!
    grt Jeanet

• 21 Oktober 2010 - 19:22

Letlandieers:

klasse kevin, zelfde manier van schrijven als meneer te Riele. het gaat hier ook goed vandaag lekker met planten gewerkt. en de cv is aangetrapt. en vandaag lekker naar een tropisch zwembad geweest.

groet van de letlandieers..

• 21 Oktober 2010 - 21:06

Orta Praktijkleren 2010 Letland:

Hey Harrie,

Kun je Igor of Iwan van ons familiehotel nog de hartelijke groeten doen?! En natuurlijk Lillian en Tillipet ook!

Groetjes Frans & Tanja

p.s. Jullie worden waarschijnlijk met de auto opgehaald.

• 22 Oktober 2010 - 06:15

Annelies:

Hallo Kevin,

Wat heb je het allemaal leuk beschreven, ik zie het nu helemaal voor me.
    Hey , veel plezier nog en de groeten uit RAALTE

• 22 Oktober 2010 - 07:11

Mevr. Nijhuis:

Hallo allemaal,

Tjonge, jullie zien nog eens wat! Leuk om naar een heel ander land te gaan!
    Heel veel plezier nog!!

Groetjes,
    Mevr. Nijhuis

• 22 Oktober 2010 - 07:49

Jelske:

Hé wereldreizigers, wat een ervaringen, zo zien jullie echt de gewoontes en cultuur van jullie "gast"land. Super.
    Ben benieuwd naar de foto's om nog meer jullie ervaringen in beeld te krijgen.
    Hoop wel, meiden en jongens, dat jullie allemaal ook foto's van jullie gastgezin en hun huis foto's hebben gemaakt. Is later leuk om je te herinneren.

Zondag kom ik jullie halen uit Weeze, ben benieuwd naar de verhalen ... of zou ik dan alleen gesnurk achter in de auto horen??

Groetjes en nog veel plezier de laatste daagjes.

• 23 Oktober 2010 - 16:38

Leonie:

veel succes met de terugreis morgen!!
    tot snel!

• 23 Oktober 2010 - 17:07

Maria Uut Den Nul:

Hoi Dames en Heren,
    Wat maken jullie toch veel mee.Geweldig!! en dan die trap, je zou er moe van worden, maar gelukkig hebben jullie er geen enkele moeite mee. Heb net Lisa aan de lijn gehad en jullie zijn alweer in Letland.
    Nog voor vanavond veel plezier en goede reis morgen.
    Tot Zondag!!!!
    Groet'n uut Den Nul Maria