de dag van Tibor - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van orta praktijkleren Moldavië - WaarBenJij.nu de dag van Tibor - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van orta praktijkleren Moldavië - WaarBenJij.nu

de dag van Tibor

Door: Wij, de Moldaviegangers.

Blijf op de hoogte en volg orta praktijkleren

23 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

Donderdag 21 oktober, Tibor.
Vandaag zijn we gestart met een les in een laboratorium, waar we zij begonnen met het wegen van een aantal potjes. Hierna moest je de potjes vullen met een laagje van 1 cm zand en weer wegen. De potjes met zand gingen in een soort van oven waar het water uit het zand werd verdampt. In de tijd dat de potjes in de oven stonden kregen we wat graan wat we moesten wegen. Na het wegen werden de goeie graan korrels van de slechte gesorteerd. Na een beste tijd waren we klaar en werden de goeie graankorrels gewogen. Nu was de opdracht om 500 van de goeie graan korrels te tellen en apart te leggen als je dit gedaan had woog je de 500 en je maakte een formule bij deze aantallen de uitkomst van deze formelen gaf het antwoord op hoeveel kilo graan je nodig had voor 1 hectare grond. Het was al een tijdje geleden dat de potjes zand in de over waren gezet dus tijd om ze er uit te halen. Je pakte je eigen potjes en deed deze in een glazen pot waar je een deksel op schoon om de potjes even te laten afkoelen. Onder tussen zijn Ion en ik even zijn paspoort gaan halen, uit het lokaal waar onze spullen lagen. Hij zij dat als je goeie cijfers hebt elke maand 30 tot 40 euro van de school krijgt en als je de beste van de klas bent krijg je 50 euro. Terug in het laboratorium waren de potjes met zand afgekoeld en moesten we de potjes wegen. Het bleek dat er best veel grammen aan water in het zand zaten. Hier moest je ook weer een formule bij maken en hier uit kreeg je een getal en het getal dat het dichtste bij de 600 zat had het beste zand en natuurlijk had ik het beste zand. De les was afgelopen en we zijn in de school gaan rond lopen en bezichtigen. We zijn in een lokaal geweest waar een les gegeven werd, de bibliotheek waar best wat boeken stonden, een lokaal waar teken lessen werden gegeven, een plek waar leerlingen huiswerk maken. Ook zijn we in het hostel geweest waar veel studenten slapen en wonen hier zijn we in 1 van de meiden slaap kamers geweest, in de ziekenboeg waar studenten kunnen komen als ze ziek zijn en als ze echt erg ziek zijn kunnen ze dan daar slapen en rust nemen, even gekeken bij de administratie waar een oud vrouwtje achter de balie zat. Hierna moesten we snel eten en natuurlijk begonnen we met een kop soep en daarna aardappels met een stuk vis. Eten op en weer in de bus en rijden over die slechte wegen naar de Nederlandse ambassade, eenmaal aangekomen was het een best gedoe om binnen te komen je moest je paspoort laten zien en als je een tas bij je had werd die helemaal over hoop gehaald. Maar toch wel binnen gekomen en zijn we naar een ruimte gegaan waar een geëmigreerde Nederlander die daar werkte ons een verhaal vertelde over de geschiedenis van Moldavië en hoe lang het pas een onafhankelijk land het is. Hij vertelde ook hoe het nu is, en een het heeft een deel te maken dat het zo’n arm land is omdat veel mensen in kleine dorpjes aan ruil handel doen omdat ze te weinig salaris krijgen maar de overheid heeft hier niks aan want ze krijgen hierdoor been BTW binnen en ze kunnen minder besteden. De man zij ook Moldavië is wel het armste land van europa maar er lopen wel de mooiste meiden van europa rond, en dat hebben we gezien. 95% van de bevolking is arm en 5% is stinkend rijk maar niet echt er tussen in. Het verhaal was afgelopen en we zijn naar een museum gereden waar een tijdlijn van allerlei spullen te zien waren, maar we waren er al snel op uit gekeken en we zijn naar het grote winkel centrum geweest waar die 5% rijke mensen rond lopen. Het was echt allemaal heel duur dus Rick,Wout,Kevin en ik zijn maar bij de Macdonald wezen eten waar het was goed koper is dan in Nederland. Maar we moesten al snel terug naar de bus omdat de school een speciaal optreden voor ons in elkaar had gezet van een aantal nationale liedjes die gezongen werden door verschillende studenten en 1 lerares. Ook was er een mooie traditionele dans. Er werd tussen de optredens door een stuk geschiedenis over de school verteld die speciaal voor ons werd vertaald, aan het einde werd in natuurlijk weer uitgekozen om iedereen te bedanken die hieraan mee had gedaan. Dit was het einde maar we zijn nog met de hele groep naar de Macdonald geweest en daarna naar een bar waar Rick en in hebben gedanst aan een strippaal. Dit was mijn dag